Eurofighter’ın Türkiye ve Suudi Arabistan’a ihracatına Alman vetosu, gelecek için ‘endişe’ yaratıyor
Vetonun kendisini endişelendirdiğini söyleyen Fransız savaş uçağı üreticisi Dassault’un CEO’su Trappier, Suudi Arabistan ve Türkiye’ye ihracatın reddedilmesinin SCAF savaş uçaklarının ihracatına yönelik garanti sorununu da gündeme getirdiğine dikkat çekti.
Fransız savaş uçağı üreticisi Dassault Aviation’ın üst yöneticisi Eric Trappier, Almanya’nın Eurofighter savaş uçaklarının Türkiye ve Suudi Arabistan’a satışına ilişkin vetosuna tepki gösterdi.
Geleceğin hava muharebe sistemi olarak tanımlanan SCAF’ın merkezinde yer alacak ve 2040 yılında Eurofighter ve Rafale’nin yerini alacak savaş uçağının satışı konusunda bu vetonun kendisini endişelendirdiğini belirten Fransız CEO, şunları kaydetti: Suudi Arabistan ve Türkiye’ye ihracatın artması, SCAF savaş uçaklarının ihracatına yönelik garanti konusunu gündeme getirerek, konuyu gündeme getirdiğini vurguladı.
Dassault’un patronu, “Bana hiçbir sorun olmadığını söylediler. Bugün olup bitenlere baktığımda, daha önce Eurofighter’ın ihracat sorunu olmadığını söyleyenlerin sorun yarattığını görüyorum” dedi ve ekledi: “Endişeliyim” Bu ihracat meselesiyle ilgili.” Dedi.
Avrupa’da savunma alımlarının yüzde 80’inin şu anda Avrupa’da değil, ağırlıklı olarak ABD’de yapıldığına dikkat çeken Trappier, Avrupa savunma sanayinin ekonomik sürdürülebilirliği için ihracatın çok daha önemli olduğunu söyledi.
Türkiye Almanya’nın onayını bekliyor
Berlin, Riyad’ın İngiltere, Almanya ve İspanya tarafından üretilen 48 Eurogfighter savaş uçağı siparişini birkaç yıldır dondurdu.
Türkiye 40 Eurofighter almak istiyor. Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler, kasım ortasında parlamentoda yaptığı konuşmada, “İngiltere ve İspanya ‘evet’ dedi, şimdi biz Almanya’yı ikna etmeye çalışıyoruz.”
Dassault Aviation, 2040 yılına kadar Rafale ve Eurofigher’ın yerini alması beklenen SCAF savaş uçağını geliştirmek için Paris, Berlin ve Madrid’i bir araya getiren programa liderlik ediyor.
İşbirlikçi bir projede, ortak ülkelerden birinin uçağı ihraç edebilmesi için tüm ortak ülkelerin onaylaması gerekir.